نکاتی برای شروع زنبورداری خانگی


زنبورداری خانگی کار جدیدی نیست؛ اما در دنیای مدرن امروزی انجام آن کمی پیچیده است. اگر می خواهید زنبورداری خانگی را به عنوان یک تفریح شروع کنید، حتما به نکاتی که گفته می شود توجه داشته باشید تا از این طریق روند کارتان خوب پیش برود.
اهمیت بسیار زیاد زنبورداری باعث شده تا روش های مختلفی برای آن ایجاد شود. شاید تا همین چند دهه گذشته کسی فکر نمی کرد که بتوان زنبورداری را به عنوان شغلی دوم یا حتی به عنوان تفریح برگزید، اما امروزه شرایط برای این نوع فعالیت ها مهیا است. علاوه بر این، به دلیل نیاز بشر به زنبور عسل و کاهش جمعیت زنبورها در کل جهان به دلیای مختلف مثل آلودگی های زیست محیطی، اهمیت راه اندازی زنبورداری های کوچک بیشتر نیز شده است.
زنبورداری خانگی یکی از روش های زنبورداری در سطح کوچک است. در این روش زنبورداری، دیگر خبری از زنبورداری گسترده در باغات و دشت ها نیست. تعدادی کندو که عموما از تعداد انگشت های دست فراتر نمی رود، در گوشه ای از حیاط خانه گذاشته می شود تا عسل و فراورده های دیگر مورد نیاز اهالی خانه به صورت خانگی تامین شود.
هرچند در برخی کشورهای شرقی مثل ژاپن، زنبورداری خانگی حتی به آپارتمان ها هم کشیده شده است؛ اما نمی توانیم با توجه به فرهنگ ایرانی، این نوع زنبورداری را به خانه های آپارتمان نشین بکشانیم. آنچه در ایران در مورد زنبورداری خانگی صحبت می شود، مربوط به خانه های حیاط دار شهری و خانه های ویلایی روستایی است. برای شروع زنبورداری خانگی باید به نکات مختلفی توجه داشته باشید. مطمئن باشید با رعایت همین نکات ساده می توانید تمام عسل مورد نیاز خانواده به همراه گرده گل و حتی بره موم خام برداشت کرده و از خرید این محصولات بی نیاز شوید.

شرایط همسایه ها را در نظر بگیرید
برای راه اندازی کندو زنبور عسل در خانه، حتما باید شرایط همسایه های خود را در نظر بگیرید. طبیعی است اگر خانه شما در محله ای است که پر از آپارتمان است، ممکن است هجوم زنبورها به برخی از خانه ها اذیت کننده باشد. در نتیجه اگر در شهر زندگی می کنید و می خواهید از زنبورداری خانگی استفاده نمایید، باید مطمئن شوید که همسایه ها اذیت نمی شوند.
البته صحبت کردن با آن ها کار چندان مفیدی هم نیست. چون دیدگاه بسیاری از افراد این است که اگر کندو زنبور عسل در نزدیکی آن ها باشد، ممکن است مشکلات زیادی برایشان به همراه بیاورد. این در حالی است که وجود زنبور در یک منطقه جز آبادانی چیز دیگری ندارد.

با تعداد زنبور کم شروع کنید
برای راه اندازی زنبورستان خانگی، با یک کندو و با تعداد کمی زنبور عسل شروع کنید. در این صورت می توانید شرایط را بهتر بسنجید. کم کم می توانید به میزان جمعیت زنبورستان بیافزایید و خیالتان راحت باشد که مشکلی نخواهید داشت.اگر با تعداد زیاد زنبور شروع کنید، هم ممکن است با همسایه ها مشکل پیدا کنید و هم توانایی اداره امورات کندو را نداشته باشید. در نتیجه به حرف فروشندگان کندو و زنبور گوش ندهید و حتما از تعداد کم زنبور کار خود را آغاز کنید. مطمئنا یک شروع آرام می تواند نتایج دلچسبی به همراه داشته باشد.

زمان بگذارید
برخی گمان می کنند زنبورداری خانگی نیاز به وقت گذاشتن ندارد. اینطور نیست. اگر می خواهید از کندو محصولات زنبورعسل را برداشت کنید، باید وقتی روزانه یا چند روز یکبار برای بازرسی کندو در نظر بگیرید. در این صورت می توانید مطمئن شوید که کندو به سلامت به کار خود ادامه می دهد.
مطمئن باشید زمانی که برای رسیدگی به کندو می گذارید، ارزشش را دارد. میزان زیادی عسل در کنار گرده گل و احتمالا فراروده های دیگر، می تواند نیاز شما و حتی اقوامتان را برطرف کند. در نتیجه در برخی مواقع ممکن است حتی بتوانید برخی محصولات زنبورستان خانگی تان را بفروشید و از پول آن استفاده کنید.

حرفه ای عمل کنید
اگر می خواهید زنبورداری خانگی تان به سودآوری اندک خود برسد، باید حرفه ای و بر اساس علم پیش بروید. اگر بخواهید بدون دانش کارهای زنبورداری را انجام دهید، احتمال اینکه موفق شوید بسیار اندک است. حتی اگر زنبورداری خانگی را به عنوان نوعی تفریح انتخاب کرده اید، باز هم مطالعه و دیدن ویدئوهای آموزشی زنبورداری را فراموش نکنید.
افزایش سطح دانش شما در مورد زنبورداری به مرور زمان کمک خواهد کرد تا اگر به این شغل علاقه مند شدید، به جای نگاه تفریحانه به آن، از زنبورداری به عنوان شغل اول خود کسب درآمد کرده و زنبورستانی در یک محیط دیگر راه اندازی کنید. پس این موضوع را جدی بگیرید و تا می توانید سطح علمی خود در مورد زنبورداری را افزایش دهید.

از تجهیزات حرفه ای استفاده کنید
فراموش نکنید که اگرچه زنبورداری خانگی بیشتر حالت تفریح دارد تا شغل؛ اما برای اینکه بتوانید از فراروده های زنبور عسل استفاده کرده و آن ها را برداشت کنید، باید حتما وسایل و تجهیزات لازم را داشته باشید. تنها در این صورت است که می توانید

اقدامات لازم را انجام دهید.
تجهیزات مختلف زنبورداری به ویژه وسایل مربوط به بازدید کلنی و برداشت عسل و گرده گل، از مهمترین تجهیزاتی هستند که برای زنبورداری خانگی مورد نیاز می شوند. اگر این تجهیزات را به صورت کامل ندارید، حتما آن را تهیه کنید. البته لازم نیست تجهیزات اضافه بخرید، اگر مشکلی وجود داشته باشد می توانید وسایل مد نظرتان را تهیه کنید.

فضای خانه را برای زنبورها مهیا کنید
در زنبورداری خانگی باید تلاش شود تا شهد مورد نیاز زنبور تا جای ممکن در محیط حیاط یا پشت بام فراهم شود. در این صورت خیالتان بیشتر راحت می شود که زنبورهایتان کمتر به محیط های بیرونی مراجعه می کنند. همین موضوع کمک می کند تا شکایتی از
زنبورداری تان نشده و به کار خود ادامه دهید.
برای این منظور بهتر است در خانه خود گیاهانی بکارید که شهد زیاد و بوی فراروان دارند. زنبورها عاشق گیاهان معطر هستند. البته اگر گیاهان معطر شهد کافی نداشته باشند، خیلی زود از طرف زنبورها رد می شوند. در نتیجه گیاهان و گل های معطری که شهد

هم دارند تهیه کنید.
علاوه بر این، زنبورها علاقه زیادی به شکوفه های تک رنگ دارند. درختانی که در حیاط می کارید را از نوعی انتخاب کنید که شکوفه داشته باشند و شکوفه های آن ها تا جای ممکن تک رنگ به ویژه زرد یا آبی باشد. زنبورها رنگ قرمز را تشخیص نمی دهند و هیچ جذابیتی برایشان ندارد.
با این کارها می توانید زنبورها را در فضای حیاط یا پشت بام خانه خود نگه دارید. این راهکاری مهم برای زنبورداری خانگی است و نباید آن را فراموش کنید. تا جای ممکن فضای خانه را برای حضور زنبورها فراهم کنید تا اکثر نیاز آن ها در خانه خودتان برطرف شود.